top of page
  • תמונת הסופר/תתמר גמליאל פרץ

התמודדות עם שינוי תעסוקתי

עודכן: 12 באוג׳ 2019


שינוי תעסוקתי
כל שינוי פותח פתח לסיכוי למשהו חדש


כולנו עוברים שינויים בתקופות כאלו או אחרות בחיינו. ישנם שינויים קטנים ביומיום וישנם מהותיים יותר, כגון, בבניית זוגיות ומשפחה, בבחירת קריירה ומקום עבודה, ברכישת בית. בשל העומס הרגשי, הקוגניטיבי והכלכלי הנלווה לשינויים מהותיים, אנו עפ"י רוב מעדיפים לשמור על הקיים, להיכנס לשגרה ובה לגדול.

ומה אם משהו מתערער בשגרה של אבני הדרך הגדולים בחיינו?

ומה אם מרגישים פתאום שמה שבחרנו בגיל 20 כבר לא מעורר את החדווה לקום אליו בבוקר? מה אם חווים שחיקה קשה, החמצה וריק נוראי?

אנשים מגיבים לשינוי באופן שונה. חלקנו מתייחסים אליו כאל אתגר ואפילו הרפתקה. לחלקנו "מתהפכת הבטן" רק מהמחשבה שמשהו הולך להשתנות בשגרה אליה הורגלנו.

ככל שלשינוי השפעה רחבה יותר, ועל תחומים רבים יותר בחיינו, כך הוא נחווה כיותר מאיים.

"סבלתי מאסונות רבים בחיי שרובם מעולם לא התרחשו" (הסופר מארק טווין)

אומרים שהמציאות עולה על כל דמיון, אולם לעיתים היא פשוטה הרבה יותר מכל דמיון. מי לא מכיר את ההפלגה בדמיון לתרחישים קטסטרופליים, מאיימים, משתקים. מחשבות שרצות הרחק קדימה. "מה אם זה לא יקרה? מה אם ניכשל? ומה עם המשפחה? מה אם המהלך יגרום לי לאבד הכל?" ועוד.

העניין הוא שקשה להתיר כבמטה קסם, טיעון רציונלי (או תירוץ בשל פחד), בטיעון רציונלי נגדי. השינוי צריך להתעורר ממקום פנימי, ממוטיבציה או כאב שידחוף לעשות את הצעד.

אז איך בכל זאת מתמודדים עם הפחדים ועם השינוי?

אין נוסחת קסם ועבור כל אחד פועלים מהלכים שונים, אך הנה כמה נקודות להתייחסות:

° להכיר בפחדים ולכבד את קיומם. הם שם כחלק ממערך הגנה חשוב שצריך להיבחן בזהירות, וכמו תמיד, המינון קובע. עד כמה אדם מנהל אותם או מנוהל על ידם.

° בניהול הפחדים מגויסים משאבים פנימיים. ההכרה של מי אני כיום, מהם העוצמות והכישורים הרלוונטיים שלי, אלו הצלחות היו לי, כיצד התמודדתי עם שינויים בעבר ומה סייע לי בהתמודדות.

° ניתוח השינוי. מהו, קצת כמו מודל ה S.W.A.T מהם האיומים וההזדמנויות החיצוניים לנו, מהן החוזקות והחולשות פנימה. מהם המשאבים העומדים לרשותנו. בניית תרשים זרימה של הצעדים שצריכים להיעשות.

° בכל פעם צעד אחד קדימה. להשתדל להימנע מלהרחיק למחוזות בדמיון שאינם ידועים לנו ממילא. צעד אחד הוא מאיים פחות ופרקטי יותר. הוא מציב אותנו בכל פעם במקום אחד קדימה ברמה המעשית ולא פחות חשוב, בחוויה הרגשית.

° תמיכה מאנשי מקצוע, מאנשים קרובים עליהם אנו סומכים שיעודדו, יעצימו ויסייעו.

° להתרחק מאנרגיות שליליות ופחדים של אחרים. יש לנו מספיק משלנו.

° לזכור מדוע מלכתחילה יצאנו לדרך. הרי לא היינו חייבים, ובכל זאת, איזשהו חלום נמצא שם, ודמיינו שהוא עוד יכול להיות בר השגה.

° עוד לזכור, כי אין וודאות בדרך אל השינוי ואין ערובה, גם אם היינו רוצים בכך.

° שינוי הוא הזדמנות לצאת למסע גילוי מעט שונה. לערבב ולערוך מחדש את הנתונים, להתבונן בהם מזווית אחרת, מתוך הבנה של מי אני כיום, לאחר מסע השנים שעברתי. פריבילגיה אמיתית, לא?

לסיכום, בשינוי ישנה מידה של כאוטיות ואי וודאות, שבעולם בו שואפים לסדר וארגון, קשה לעיתים להכיל. אולם התוצאה היא, לא אחת, עולם חדש ומרהיב, הדורש מסע של תעוזה ושחרור מדפוסי חשיבה מגבילים.





385 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page